Ioana Tămaş
Ioana Tămaş (1988, Cluj, Roemenië) werkt vooral figuratief met een neiging naar het abstracte.
De combinatie van het figuratieve met het abstracte zinspeelt op een verwarring tussen werkelijkheid en illusie. Het vertegenwoordigt haar persoonlijke onderzoek naar menselijk gedrag en psychologie. Het is een reflectie op de manier waarop zij mensen ziet en begrijpt en hoe zij onderzoek doet naar lichaam en geest.
Haar werk bestaat voornamelijk uit sculpturen van klei maar de laatste jaren zijn er diverse materialen aan haar palet toegevoegd zoals papier, textiel, polyester,latex maar ook video en fotografie.
Haar ontwikkeling als kunstenaar is gebaseerd op spontaniteit. Ze volgt geen bepaald pad en haar werk wordt sterk beïnvloed door het dagelijks leven. Het verschijnt plotseling als een visie die ze vervolgens herinterpreteert als figuratief-abstracte vormen.
Om meer variatie en expressie in haar werk te krijgen onderzoekt en experimenteert ze met nieuwe technieken en materialen . Tijdens dat onderzoek vindt ze dan een persoonlijke benadering in het toepassen ervan. Een van haar veelgebruikte technieken is keramische lithografie. Met deze techniek heeft ze haar eigen stijl ontwikkeld in combinatie met het samensmelten van figuratieve en abstracte vormen in klei. Glazuur wordt alleen gebruikt om heel subtiel bepaalde details te accentueren.
“Ik gebruik mijn werk om mezelf uit te drukken, te communiceren en om het bewustzijn bepaalde onderwerpen te vergroten. Ik voel me tevreden wanneer mijn werk wordt begrepen of geïnterpreteerd op een manier die emoties oproept bij de kijker, ook al verschillen deze van mijn eigen concept of begrip.”